Voor het eerst gaat Apple met de Apple Watch een modeaccessoire verkopen. Dat vereist een nieuwe verkoopaanpak in de Apple Store.

Apple-producten zijn beroemd om hun strakke design, maar het bedrijf zou je niet snel met mode associëren. Apple-apparaten zijn wit, de coltrui van Steve Jobs was zwart, en daarmee is Apple-fashion wel zo’n beetje omschreven.

Technobabble in T-shirt

Maar dat gaat veranderen met de komst van de Apple Watch, schrijft 9to5Mac. Meer dan voorheen gaat Apple nu een modeaccessoire aan de man brengen. Tot toe verdwenen Apple-producten in een broekzak of in een bureaula. De Apple Watch is meteen zichtbaar op het lichaam van de klant.

Een kleine revolutie voor het verkooppersoneel in de Apple Store, dat tot nu toe onbekommerd in een T-shirt zijn technobabble mocht afsteken. Ze moeten zich nu opstellen als brillen- of sieradenverkopers.Volgens ingewijden is Apple bezig zijn winkelpersoneel nieuwe verkooptechnieken aan te leren.

Stijl- en cadeau-advies

De verkopers moeten klanten adviseren over mode en stijl, en over welke Apple Watch het beste bij hun uitstraling past. Zeg bijvoorbeeld dingen als “u hebt een ongedwongen stijl, daarom raad ik u onze Apple Watch Sport in roze aan “, zo staat het lezen in de handleiding.

Uitleg over de technische prestaties van de Apple Watch mag natuurlijk als vanouds. Maar nu moeten verkopers klanten ook helpen met cadeausuggesties en het maken van een keuze uit verschillende Apple Watch-riempjes.

Geen nadruk op prijs

Verkopers moeten altijd positieve adviezen geven, of uitleggen hoe voorgaande klanten tot hun keuze zijn gekomen. "Als de klant samen met iemand is, vergeet dan niet de mening van die persoon te vragen", raadt Apple zijn medewerkers aan.

En leg vooral niet de nadruk op de prijs, staat in de handleiding. Anders dreigt die Apple Watch van 10.000 euro een winkeldochter te worden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl